Rower elektryczne


Rowery elektryczne to nowoczesna i ekologiczna forma jednośladu do przemieszczania się po drogach rowerowych, leśnych duktach i ścieżkach terenowych do tego przeznaczonych. Rowery elektryczne różnią się od tradycyjnych rowerów tym, że są jednocześnie napędzane siłą mieści oraz silnikiem elektryczny. Rowery elektryczne to doskonała alternatywa do poruszania się po zakorkowanych ulicach miasta oraz świetny pomysł na rekreację. Napęd elektryczny uruchamia się automatycznie, kiedy zaczynasz pedałować, wystarczy wcisnąć  na panelu sterującym „START”, również ten panel reguluję pracę silnika od trybu ECO to trybu SPORT/TURBO.

Każdy rower elektryczny ma trzy ważne elementy, które go napędzają:

– akumulator (bateria) – to najważniejsze źródło napędu elektrycznego roweru – zazwyczaj te baterie są litowo-jonowe. Żywotność takiej baterii zależy od jej eksploatacji oraz ilości ładowań, powyżej ok 700 ładowań sprawność takiej baterii spadnie do 80 % co nie oznacza, że będzie bezużyteczna a jedynie będzie mniej wydajna. To od pojemności baterii zależy maksymalna ilość przebytych kilometrów na jednym ładowaniu, zazwyczaj jest to między 50-140 km ( wszystko zależy od kilku parametrów np.: trybu pracy, masy roweru i użytkownika czy np. nawierzchni i ukształtowania terenu). 🙂

– silnik elektryczny – w e-bike’ach zazwyczaj wykorzystywane są silniki bezszczotkowe, które słyną z  bezawaryjność i bezobsługowość. Silniki te wspomagają użytkownika jednośladu do 25 km/h, a silnik może posiadać moc do maksymalnie 250W – te wartości są uregulowane przepisami w Unii Europejskiej. Ważne dla zachowania geometrii roweru jest położenie silnika. Silnik może być montowany:

  • w piaście przedniego koła( najczęściej montowany w rowerach miejskich o prostej budowie, z akumulatorem na bagażniku, zazwyczaj bardziej atrakcyjne cenowo)
  • centralnie – wersja najbardziej uniwersalna, z zachowanym środkiem ciężkości
  • w piaście tylnego koła – środek ciężkości przeniesiony na tylną piastę – stanowi to lepszą przyczepność

To właśnie te elementy są odpowiedzialne za napęd roweru i to dzięki nim jest możliwa jazda ze wspomaganiem. Cała reszta wykorzystanych przy budowie komponentów nie różni się niczym od tych wykorzystywanych w tradycyjnych rowerach.

– elektroniczny panel sterujący – taki kontrolerowi daje nam możliwość zmiany mocy wspomagania w rowerze. Ekran LED pokazuje nam najważniejsze wartości takie jak: poziom naładowania baterii, aktualny tryb pracy silnika, czy też prędkość itp.

 

Rodzaje rowerów elektrycznych:

Rowery elektryczne crossowe/trekkingowe– najpopularniejszy,  uniwersalny rower elektryczny. Wyposażony w bagażnik oraz błotniki, dzięki czemu nadaje się na wycieczki rowerowe poza miastem jak i do codziennego użytkowania np. dojazd na pracy. Silnik zazwyczaj zamontowany mają w tylnej piaście lub centralnie oraz posiadają koła 28 cali.

Rowery elektryczne MTB – rower świetnie sprawdzi się na zróżnicowanym , górskim terenie ze stromymi podjazdami. Silnik mają zamontowany centralnie i posiadają specjalistycznie ukształtowaną sportową ramę. Koła mają 27,5 cali lub 29 cali.

Rowery elektryczne miejskie – klasyczne rowery do poruszanie się po mieście. Dojazd do pracy czy do sklepu e-rowerem to czysta przyjemność. W swoim wyposażeniu zazwyczaj mają bagażnik, do którego można przyczepić sakwy i przewozić niezbędne rzeczy. Pozycja użytkownika na miejskich rowerach jest bardziej wyprostowana, co pozwoli bardzo komfortowo poruszać się po mieście.

Rowery elektryczne szosowe/gravel – tego typu rowery również występują ze wspomaganiem. Wspomaganie silnika działa jedynie do prędkości 25 km/h, dlatego na krótkich, płaskich dystansach e-bike nie jest szybszy od tradycyjnego modelu. Elektryczna szosa lub gravel pełnię swoich możliwości pokazuje dopiero w górach lub na dalekich dystansach, gdzie średnio-zaawansowany rowerzysta nie jest w stanie samodzielnie utrzymać wysokiego tempa.  E-gravelem można jeździć po leśnych utwardzonych ścieżkach, więc wspomaganie może być przydatne.

Dlaczego warto kupić rower elektryczny?

Po pierwsze, omijasz miejskie korki, a dojedziesz i zaparkujesz nim wszędzie, dodatkowo, utrzymanie roweru elektrycznego jest dużo tańsze niż eksploatacja samochodu. Szybko zapomnisz o kolejkach na stacji benzynowej i rachunkach z kosmosu. Stawiając na użytkowanie roweru elektrycznego, włączasz się do walki ochronę środowiska i jesteś EKO – redukujesz emisję spalin w swoim mieście, a do tego żyjesz zdrowo i w ruchu. Dojazd do pracy czy na lunch rowerem elektryczny staje się przyjemną aktywnością a wręcz sposobem nażycie. Skorzystaj, bo warto!

 

Fot. Użyte w artykule autor – Daniel Geiger (SCOTT)